Shahzadeh hamzeh Ceremonies

تشریفات مجلل شاهزاده حمزه

اصول تشریفات بین المللی(تشریفات دیپلماتیک) و آداب و رسوم سازمانی

ابتدا باید بدانیم که تشریفات چیست؟ و در قدم بعدی تشریفات دیپلماتیک (تشریفات بین المللی) چیست؟

از طریق لینک  زیر می توانید مطالعه بفرمائید:

تشریفات چیست؟

تشریفات بین المللی(دیپلماتیک)

یکی از شاخه‌های مهم مدیریت تشریفات ،تشریفات دیپلماتیک یا بین المللی است  که هدف اصلی آن استقبال و خوش آمدگویی از دیپلمات ها و میهمانان خارجی است و باید برگزاری ، پذیرایی و مدیریت از مهمانان بسیار عالی باشد و مشکلی پیش نیاید چون مهمانان از کشور متفاوتی آمده اند و در کشور ما مهمان هستند و باید همه چیز به بهترین شکل و بالاترین کیفیت برگزار شود چون کوچک‌ترین کوتاهی یا مشکلی می‌تواند در تصور میهمان از کشور و فرهنگ ما تصوری زشت، بی ادبانه و نامناسب جلوه دهد.

مثلا در برخی از مراسمات دیپلماتیک  یا تجاری بزرگ که بین سران سیاسی  برگزار می‌شود کوتاهی پرسنل  تشریفات می‌تواند تاثیر بسیار بسزایی در نتیجه آن مذاکره داشته باشد.به همین دلیل بسیاری از کشورها برای رعایت تمامی اصول تشریفات، فردی متخصص را به عنوان رئیس تشریفات در جلسات مذاکرات استخدام می‌کنند. 

رئیس تشریفات تمام تلاش خود را می کند تا دیپلمات‌ها‌ اصول تشریفاتی را به‌ طور کامل رعایت و اجرا نمایند.به همین دلیل تمام دیپلماتیک ها،سران و نمایندگان سیاسی یک کشور ملزم به رعایت اصول تشریفاتی هستند.پس تا آخر این مقاله همراه شرکت تخصصی شاهزاده حمزه  باشید تا اطلاعات مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

تشریفات بین المللی(تشریفات دیپلماتیک)

دیپلمات کیست؟

در واقع ،دیپلمات شخصی است  که برای انجام مذاکرات رسمی و حفظ روابط سیاسی، اقتصادی و اجتماعی برای یک کشور انتخاب شده است و او به عنوان نماینده از کشور خود انتخاب شده که بتواند با سایر نمایندگان دیگر کشورها  مذاکره کند و از منافع ملی کشور خودش دفاع کند و به این افراد که از طرف دولت تعیین شده اند دیپلماتیک می گویند.

دیپلمات

میهمان نوازی در مراسمات دیپلماتیک

میهمان نوازی در مراسمات دیپلماتیک به سه دسته تقسیم می شود:

  • ضیافت های رسمی
  • ضیافت های هیئت های دولتی
  • ضیافت های خانوادگی سران

ضیافت های رسمی

در این ضیافت ها،آن فرد دیپلماتیک با همراهی ماشین های اسکورت وارد محوطه سالن ضیافت می شوند و سپس راننده تشریفات درب خودرو برای آن فرد باز می کند و مسئولان تشریفات به استقبال آن فرد می روند و خوش آمدگویی و استقبال اولیه  انجام می شود.و بعد از آن میهمان را تا درب ورودی سالن ضیافت همراهی می کنند.سپس در ورودی سالن ضیافت،فرد دعوت کننده به استقبال آن فرد می رود و او را به داخل سالن لابی هدایت می کند.و بعد از آن مهمانداران با نوشیدنی Welcome drink نزد میهمان می رود.

نوشیدنی باید آب میوه های طبیعی همان فصل باشد مثلا پاییز آب انار و تابستان آب هندوانه و در فصل های دیگر آب میوه های متناسب با همان فصل باشد.و بعد از انجام تمامی این مراحل اگر مراسم و جلسه است انجام می شود و بعد از آن میزبان کلیه میهمانان را به سالن اصلی برای صرف شام راهنمایی می کند.میزبان میتواند خود رئیس جمهور،معاون ایشان،نخست وزیر یا هر شخص دیگری که میهمانان را دعوت کرده باشد.نکته مهم این است که ورود گوشی همراه به جلسه ممنوع است و باید قبل از جلسه مدیر تشریفات کمد قفل داری از قبل آماده کرده باشد تا دیپلمات ها گوشی همراه خودشان را داخل آن بگذارند.

ضیافت رسمی

ضیافت های هیئت های دولتی

به دعوت کشور میزبان،به همراه سران ،هیئت های مختلفی هم وارد کشور میزبان می شوند.این گروه ها به امور مختلفی مانند سیاسی،اجتماعی،فرهنگی و اقتصادی می پردازند و خود دارای درجه بندی های مختلفی هستند.منظور از سران پادشاه،رهبر، رئیس جمهور، نخست وزیر یک کشور خارجی است و تمامی اصول تشریفات مانند ضیافت رسمی انجام می شود.

ضیافت های خانوادگی سران

این ضیافت به دو روش رسمی و خصوصی انجام می شود.

ضیافت های رسمی خانوادگی سران

در کشورهای خارجی در صورتی که روسای  با همسرانشان در  آن ضیافت شرکت کنند سالن مخصوص برای همسرانشان در نطر نمی گیرند.و موقع ورود آنان به سالن مدیر تشریفات سران را به  راس میز و صندلی می برد و بقیه مهمانان را به همراه همسرانشان به سمت میزهای گرد راهنمایی می کند و نام هر مهمانی از قبل جلوی میز چاپ شده  و مهمانان به صورت یکی در میان خانم و اقا پشت میز می نشینند. اما در کشورهای اسلامی این ضیافت در سالن جدایی برگزار می شود و موقعی که رئیس جمهور یا وزیر با همسرانشان می آیند. همسر رئیس جمهور در یک سالن جدا،ضیافتی را برای دیگر همسران برگزار می کنند.

ضیافت های خصوصی خانوادگی سران

اگر بین دو کشور رابطه دوستانه  باشد پس از ضیافت های رسمی ضیافت های دوستانه سران برگزار می شود به طوری که مهمان با همسرش چند روز بیشتر در آن کشور می مانند و از شهرهای آن کشور دیدن می کنند.

ضیافت خانوادگی سران

بایدها و نبایدهای اصول تشریفات بین المللی(دیپلماتیک)

* رعایت فاصله و احترام به حریم شخصی طرف مقابل

اولین اصل در رعایت تشریفات بین المللی(تشریفات دیپلماتیک) که باید توسط تمامی دیپلمات‌ها به‌طور کامل رعایت گردد، احترام به حریم شخصی طرف مقابل می‌باشد. وقتی یک دیپلمات در حالت ایستاده یا نشسته در حال صحبت با نماینده دیگر کشورها می‌باشد، به هیچ عنوان نباید بیش از حد‌ متعارف به او نزدیک شود.

 چون این کار می‌تواند حریم شخصی طرف مقابل را نقض کند؛ اما اگر بخواهیم‌ ریز بینانه‌تر به این موضوع نگاه کنیم، خواهیم دید که رعایت این مورد از اصول تشریفات دیپلماتیک در کشورهای آسیایی و اروپایی با یکدیگر کاملاً تفاوت دارد.

در کشورهای آسیایی معمولاً دیده می‌شود که دیپلمات‌ها و سران هر کشوری در جلسات مذاکره، به یکدیگر بسیار نزدیک می‌شوند. به گونه‌ای که‌ فاصله آن‌ها معمولاً بیش از دو متر نیست. چرا که در کشورهای آسیایی این کار به معنای احترام به طرف مقابل و‌ ایجاد حس صمیمیت می‌باشد.

در حالی که در کشورهای اروپایی معمولاً این مسئله کاملاً متفاوت است و دیپلمات‌های این کشورها سعی می‌کنند در جلسات تا حد امکان بیشترین فاصله را از یکدیگر داشته باشند. چرا که در کشورهای اروپایی معمولاً رعایت فاصله در هنگام مذاکره با فرد مقابل نشانه ادب و ‌احترام به حریم شخصی او می‌باشد.

* دارا بودن پوشش رسمی

یکی دیگر از مهم‌ترین اصول تشریفات بین المللی(تشریفات دیپلماتیک) که رعایت آن مانند اصل بالا ضرورت زیادی دارد، دارا بودن پوشش رسمی می‌باشد. پوشش فرد می‌تواند نشان دهنده شخصیت او می‌باشد. حال چون در جلسات سیاسی سران کشورها، جو کاملاً رسمی است، رعایت یک پوشش شیک و رسمی الزامی می‌باشد.

 برای مثال در اکثر کشورها چه آسیایی و چه اروپایی دیده می‌شود که سران سیاسی و دیپلمات‌ها در مجامع بین المللی با کت و شلوارهای رسمی حضور پیدا می‌کنند. البته منظور از یک پوشش رسمی این نیست که دیپلمات‌ها باید آداب و رسوم کشور خود را به‌طور کلی فراموش کنند. بلکه لباسی که استفاده می‌کنند، باید کاملاً مناسب جلسه‌ای باشد که قرار است در آن شرکت ‌نمایند.

 برای مثال گاها دیده می‌شود که دیپلمات‌های ایرانی در مراسمات بین المللی از لباس‌هایی با یقه‌های خاص دیپلماتی استفاده می‌کنند. یا سران کشورهای عرب مثل امارات، قطر، کویت، عربستان برای حضور در این‌گونه جلسات و مذاکره با سران دیگر کشورها، از لباس‌های محلی و‌ سنتی خود استفاده می‌نمایند.

پوشش رسمی

* استفاده از کیف دستی چرم

سومین مورد از اصول تشریفات دیپلماتیک بسیار مهم، استفاده از کیف دستی چرم می‌باشد. کیف دستی باید به‌ شکل‌ مربع و چهارگوش، دسته‌دار و از جنس چرم باشد. رنگ آن نیز معمولاً بر اساس رنگ پوشش فرد انتخاب می‌شود؛ اما کیف‌های چرم مشکی و قهوه‌ای از بهترین گزینه‌ها محسوب می‌شوند.

در سال‌های گذشته برخی دیپلمات‌های کشورهای خارجی از کوله پشتی یا انواع مدل‌های دیگر برای حضور در جلسات مذاکره‌ای استفاده نمودند. در نتیجه می‌توان گفت این دیپلمات‌ها اصول و آیین‌های تشریفات دیپلماتیک را نقض کرده‌اند.

* رعایت ادب و احترام گذاشتن به طرف مقابل

رعایت ادب و احترام گذاشتن به طرف مقابل نیز از موارد دیگر اصول تشریفات بین المللی می‌باشد. منظور از رعایت ادب این است که حضار جلسات باید با یکدیگر ارتباط چهره به چهره برقرار کنند. در صورت امکان با صمیمیت با یکدیگر دست بدهند، به شکل صحیح بر روی صندلی بنشینند که رعایت همه این موارد کاملاً الزامی است.

علاوه بر این هردو دیپلمات یا نمایندگان کشورهایی که قصد صحبت کردن ‌با یکدیگر را دارند، باید در سخنان خود از بیان کلمات توهین آمیز اجتناب نمایند و به فرد مقابل احترام بگذارند. حتی اگر جلسه به نفع آن‌ها ‌پیش نرود نیز، هیچ کدام از نمایندگان، حق بی احترامی به یکدیگر را نخواهند داشت.

حال اگر در جلسات سیاسی سران و‌ نمایندگان کشورها، فردی به فردی دیگر بی‌احترامی کند، طرف مقابل در این مورد چه کار خواهد کرد؟ این کاملاً بستگی به نظر شخصی او خواهد داشت.‌ اما مطابق آداب و رسوم و‌ اصول تشریفات دیپلماتیک، فرد حق دارد که دقیقا مانند طرف مقابل رفتار کند و پاسخ او را با بی احترامی بدهد و همچنین حق دارد سکوت کند یا پاسخ طرف مقابل را با احترام کامل به او‌ ارائه نماید.

* احترام به قوانین کشورها

یکی دیگر از قوائد بسیار مهم تشریفات دیپلماتیک، احترام به قوانین کشورها می‌باشد. اگر این مورد از اصول تشریفات دیپلماتیک توسط هر دیپلماتی رعایت نشود، قطعاً تأثیرات منفی آن می‌تواند روند مذاکرات را بر هم بزند، یا موجب درگیری و نفاق میان دو کشور شود. پس قطعاً رعایت این اصل فوق العاده مهم خواهد بود.

 هر دیپلمات باید در جلسات بین المللی و جهانی هم به قوانین کشور خود و‌ هم‌ به قوانین کشورهای مقابل احترام بگذارد. به عنوان مثال وقتی یک دیپلمات ایرانی قرار است در یک جلسه سیاسی شرکت ‌کند که سران در این جلسه مشروب می‌نوشند، باید از حضور در آن اجتناب نظر نماید. چرا که مطابق قوانین کشورمان ایران و رعایت شئونات اسلامی، شرکت در این چنین جلساتی کار درستی نخواهد بود.

یا در مثال دیگر در خصوص این مورد از اصول تشریفات دیپلماتیک، وقتی یک دیپلمات زن خارجی قصد دارد، به کشور ایران وارد شود، باید مطابق قوانین کشورمان حجاب و پوشش کامل داشته باشد. چرا که حجاب از قوانین بسیار مهم در کشور ما می‌باشد.

* رعایت آداب غذا خوردن دیپلماتیک

غذا خوردن در جلسات رسمی آدابی دارد، که جز اصول تشریفات دیپلماتیک به حساب می‌آیند و رعایت آن‌ها قطعاً بسیار اهمیت دارد. در درجه اول حضار می‌توانند قبل از آماده شدن غذا با یکدیگر گفتگو کنند، اما صحبت کردن هنگام غذا خوردن کاملاً ممنوع می‌باشد.

 پس از صرف غذا بهتر است سران و دیپلمات‌های مهمان، از میزبان با‌ نهایت احترام تشکر نمایند. بیش از اندازه تند غذا خوردن نیز می‌تواند نسبتا بی‌ادبانه به نظر برسد.

جمع بندی

در این مقاله در مورد تشریفات بین المللی صحبت کردیم. در واقع در تشریفات بین المللی باید بهترین عملکرد را داشته باشیم چون کوچکترین اشتباه از کشور ما جلوه زشتی می سازد پس باید تمامی پرسنل و دیپلمات ها در این زمینه آشنایی داشته باشند. امیدوارم از مقاله تشریفات بین المللی لذت برده باشید. ما سعی کردیم کلیه مواردی که مورد نیازتان می باشد در اختیارتان قرار دهیم و امیدوارم همراه ما باشید و از مطالب آن نهایت استفاده را ببرید.

اسکرول به بالا